2015. szeptember 2., szerda

Tebenned bíztunk

Mármint az ingatlanközvetítőben. Aztán már nem. Nem a sikertelen eladás miatt hullik ki a bizalmi pikszisből sok jelölt, hanem a hozzáállása miatt. És már el is indul a különféle sztereotípia gyártása. Leggyakoribbként a "mindegyiknek csak a jutalék kell, de semmit nem tesz" kezdetűt említhetem. És igen, volt, van rá példa.
Az se túl jó ajánlólevél, amikor úgy akar eladni egy házat a megbeszélt árhoz képest - egy jelentőségteljes kacsintás és kézdörzsölés mellett- hogy mondjunk még többet, úgyis lealkudják a 10 %-át, de még akkor is marad bőven mindkettőnk zsebében. Ja! Feltéve, ha lesz olyan barom, aki megveszi annyiért. És hogy a megbízó ezek után miért nem keres másik ingatlanokkal foglalkozó irodát? Vidéken és vidékebben nem terem minden sarkon. Legfeljebb bokor.

Azt se szoktam érteni, mikor az egyik ingatlaniroda a másikhoz képest milliós nagyságrenddel eltérően kínálja ugyanazt a házat. Az általam kiválasztott lehetséges jövőbeli otthonomnak például 3 féle ára volt. Ebből kettő árazó ugyanannak a cégnek dolgozott, a harmadik pedig a franchise partneré. A 4. árat a tulajdonos mondta, már a telefonban, az első érdeklődésemkor. Persze nagyságrendekkel nem egyezett a többivel. Jupiii!

De van, olyan ingatlanos is, miután az "ingatlanosok segítségét nem kérem" mondatot beírtam, elsőként hívott. Ugyan bemutatkozni nem volt képes, így eleinte csak sejtettem, hogy ingatlanos, mivel a "nem akar ingatlanirodánál hirdetni?" kérdést tette fel. Majd megkérdezte, hol található ez a tengerparti ház. Válaszom után hanyagul közölte, jól ismeri a környéket. Ehhez képest csak néhány utcányival helyezte arrébb otthonomat a képzeletbeli térképén, ahol véletlenül sincsenek ilyen jellegű házak, amiről szó van. Ennek ellenére még mindig meg akart győzni a ház ismeretéről és - talán valamelyik ügyfele házát - részletezte külsőleg. Nem talált. Ebből nem kérek.

Nemrég találtam pár, engem érdeklő ingatlant a neten. Hajnali 1 óra lévén nem tárcsáztam a megadott közvetítőket, egyszerűen üzenetet hagytam, e-mailen keresztül. Konkrétan az alaprajz érdekelt volna. Kettő nem reagált a megkeresésemre. A harmadik pedig annyit írt vissza : "Hívjon fel telefonon: 06-30....." Azon túl, hogy legfeljebb a gyerekemnek írok ilyen jellegű sms-t, nem tudom hogyan gondolta a telefonon keresztüli alaprajz nézést vagy küldést. Ennek ellenére nyugodtan visszaírtam, hogy az alaprajzot nehéz lenne telefonon keresztül megnéznem, legyen kedves - ha nincs - akár kézzel lefirkálni egyet. Meglepően gyorsan jött a válasz: "Alaprajz nincs". Na, akkor ház vásárlás sincs a részemről! (Egyébként halkan megsúgom, bizonyos ingatlanhirdetési oldalon alaprajz készítési program is van, kezdőknek és haladóknak.Ingyen.)

És még sorolhatnám napestig, milyen csemegékbe futok bele, mióta elkezdtem hirdetni a házikómat. Komolyan elgondolkoztam, ha megbízok bárkit is, lesz BIZALOM? Vagy engem is ugyanígy fog képviselni a vevő felé?